Blog

Internal Reporting

Welke info wil je periodiek zien om in control te zijn? Opstellen van kwalitatieve rapportages waarin helder en concreet zichtbaar wordt wat de doelen zijn, hoe er gepresteerd wordt en wat de verwachtingen zijn.

  • Gebruik van tools
  • KPI reporting
  • Dashboards

De hoeveelheid data om ons heen, privé en werk is enorm en blijft groeien. Ook de snelheid waarop nieuwe data naar ons toekomt via allerlei kanalen is aan het exploderen.

Los van het feit om deze data te verwerken, komen we al helemaal niet meer toe aan bepalen wat we nu werkelijk nodig hebben om ons leven of bedrijf te sturen, doordat onze smartphone steeds maar nieuwe inzichten uitspuugt over allerlei onderwerpen die eigenlijk ook nog eens niets met ons leven of bedrijf te maken hebben.

“En als je dan aan het einde van de dag even terugkijkt, wat ben je dan opgeschoten?”

Om jezelf en je bedrijf verder te helpen heb je vanuit die data informatie nodig waarop je kunt sturen of beslissen. Afhankelijk van je doel of behoefte, bepaal je wat en wanneer je wil weten. Je wil inzicht in basic vragen, zoals “Zit ik on track met sales?”, “Lopen onze kosten niet uit de pas?”, “Haal ik mijn doelen wel?”, of erger nog: “Haalt mijn bedrijf deze doelen wel?”

Cruciaal dus om een goede rapportageomgeving te hebben die over afdelingen heen kijkt naar de hoofddoelen, maar die ook in staat is de vinger op de zere plek te leggen.

Het opzetten van zo’n rapportagelijn is ons vak en brengt vaak eenvoud en duidelijkheid in het management van een bedrijf.

Hieronder enkele rapportages die wij vaak tegenkomen:

  1. Finance versus sales en benodigde leads en business development
  2. Rendement van investeringen in bedrijven
  3. Salesforecast versus Businessplan.

Het opzetten van goede rapportages
Bij het opzetten van goede rapportages zijn in onze optiek de volgende 5 zaken belangrijk:

  • De vorm
    Vaak begin je simpel in Excel, maar wil je mogelijk uiteindelijk naar een dashboard of handige app. Er is ontzettend veel mogelijk! Wij maken steeds meer gebruik van dashboards in Visionplanner en Power BI, maar Excel is ook nog steeds een goede vriend als het gaat om snel ad-hoc of conceptueel iets te rapporteren.
  • Focus
    Er is ontzettend veel interessante informatie op de wereld, maar je kan maar een beperkte set aan info goed tot je nemen. Tip: stel meetbare en haalbare doelen op en koppel deze aan KPI’s. De KPI’s meten vervolgens hoe je je gestelde doelen haalt. Zo werk je aan de juiste dingen.
  • Kwaliteit brondata
    Rapportages staan of vallen bij gebruik van juiste brondata. Dit is misschien nog wel het lastigste component.
  • Eenduidig
    Makkelijk, gebruiksvriendelijk, overzichtelijk én een mix van cijfers en visuals. Niets is vervelender dan eerst te moeten uitleggen waar je nu precies naar zit te kijken. Een goede rapportage is eenduidig en leidt je direct naar de kern.
  • Overal, altijd
    Ieder moment van de dag wil je je belangrijkste informatie kunnen inzien. Geeft je een goed gevoel en je zit kort op de bal.

Wil je hierover meer weten, of wil je eens met ons sparren over jouw rapportage-uitdaging? Contact ons dan vandaag nog!

Deel dit artikel:

Product Cost Control
Groeien doet pijn… Of niet?

Download hier de whitepaper