Blog

Business Control voor groeibedrijven

Bij een snelgroeiend bedrijf, of te wel een groeibedrijf, komt de organisatie links of rechts onder druk te staan. Dat kan ook niet anders. Bij jonge of kleine ondernemingen combineert de ondernemer vele verantwoordelijkheden: hij of zij is de bedenker van de producten en/of diensten van de onderneming, trekt nieuwe klanten aan, doet de financiën en werft zelf medewerkers aan.

Groeiobstakel
In de mate dat deze groeiondernemers succesvoller worden, neemt de werkdruk alleen maar toe. Het kan dan ook niet anders dat ondernemers op hun eigen grenzen botsen. Tenzij ze op tijd zorgen voor structuur en organisatie. Als je dit ervaart, betekent dat je tegen een groeiobstakel aan loopt.

Om jouw bedrijf verder te laten groeien is strategisch inzicht en lange termijnvisie nodig. Niet helemaal hetzelfde als elke dag brandjes blussen op de werkvloer, dus. In deze blog nemen we je mee hoe Business Control (de naam zegt het al) je kan helpen om meer aan je bedrijf te werken, want veel groeiondernemers hebben al te vaak het gevoel dat ze enkel werken ‘in’ hun bedrijf.

“Uit een onderzoek bij 250 bedrijven voelt bijna 60% zich alsof ze dagelijks alleen maar bezig zijn met het oplossen van problemen.”

Om inzicht te krijgen in dit veel voorkomende probleem, is het belangrijk om helder te hebben wat je langetermijndoelstelling en jouw kortere termijn doelstelling is en (nog belangrijker) dat je beseft dat de targets die je daarbij gesteld hebt voor beide even dringend zijn!

Om inzicht te krijgen is het dus belangrijk dat je in jouw overlegmomenten over goede en actuele informatie beschikt. Informatie waar je niet elke dag achteraan moet, maar dat aan het begin van de meeting beschikbaar is. Business Control kan je daarbij helpen.

3-tal producten
Mijn collega Peter Wolfs heeft hier bijzonder veel ervaring mee en heeft een 3-tal producten omschreven die hij vanuit de praktijk bij onze klanten veel tegenkomt. Peter is een financiële business partner voor onze klanten die de business meet met financiële analyses en inzichten. In samenwerking met het Bottomlines team is hij goed in staat om de business te doorgronden en daarbij lange- en korte doelstellingen vast te leggen, de pijnpunten bloot te leggen en dit in begrijpelijke taal te presenteren.

Die 3 business control producten zijn:

  1. Sales Control
  2. Product Cost Control
  3. Internal Reporting

Deel dit artikel:

Omzetgroei lukt nog wel, geld verdienen is andere koek
Sales Control

Download hier de whitepaper