Waar laat jij waarde liggen in je onderneming?

Als ondernemer neem je elke dag beslissingen. Over mensen, geld, klanten en strategie. Maar weet je precies waar je nu staat? En belangrijker nog: waar je ruimte laat liggen voor groei, winst of grip?

De Waardemonitor geeft je helderheid. In 10 minuten ontdek je op 12 onderdelen hoe jouw onderneming ervoor staat en waar jouw kansen liggen.

Wat je krijgt:

  • Een scoreprofiel op vier domeinen: Waarde, Finance, Klant en Winst

  • Inzicht in je sterke punten en blinde vlekken

  • Concreet advies waar je morgen al mee aan de slag kunt

Doe nu de Waardemonitor. Invullen kost je 10 minuten. Het inzicht levert je veel meer op.

Waardemonitor
1. Waardedrijver: De Financiële Basis
Een stevige financiële basis begint bij inzicht en structuur. Hoe je financiële proces is ingericht, van factuur tot maandafsluiting. We kijken naar de inrichting van je financiële systemen en de mate waarin je systemen gebruikt om inzicht te krijgen en welke rapportages je gebruikt voor je besluitvorming.
1. Heb je een vast ritme van maandelijkse financiële afsluiting en rapportage?
2. Zijn je financiële systemen volledig gekoppeld en betrouwbaar?
3. Kun je op elk moment actuele stuurinformatie oproepen (LER, LTM, forecast)?
4. Heb je een duidelijk overzicht van je openstaande verplichtingen en vorderingen?
5. Voer je je btw- en belastingaangiftes tijdig en zonder correcties uit?
2. Waardedrijver: Kostenoptimalisatie

De basis begint toch met het in kaart brengen van de totale kostenstructuur. Dit biedt altijd ruimte voor strategische verbetering. We analyseren waar kosten ontstaan en waar ze geoptimaliseerd kunnen worden. Zo ontstaat ruimte om slimmer te investeren in groei. Efficiëntie is de motor voor waardecreatie.

1. Heb je een volledig inzicht in je totale kostenstructuur?
2. Houd je maandelijks structureel zicht op kosten per afdeling, project of productlijn?
3. Heb je in het afgelopen 3 maanden actief kostenbesparingen doorgevoerd?
4. In hoeverre gebruik je benchmarks of branchedata om je kosten te vergelijken?
5. Denk je dat je nog minimaal 5 % kan besparen?
3. Waardedrijver: Cashflowmanagement

Inzicht in cashflow is cruciaal voor wendbaarheid en weerbaarheid. We brengen de geldstromen binnen je bedrijf helder in beeld, inclusief debiteuren, crediteuren en voorraadbeheer. Zo krijg je grip op korte termijn verplichtingen én lange termijn investeringen. Je leert hoe je financiële buffers opbouwt en liquiditeit versterkt.

1. Monitor je wekelijks je cashflow?
2. Heb je zicht op je gemiddelde betalingstermijnen van klanten en leveranciers?
3. Heb je financiële buffers voor ten minste 3 maanden vaste lasten?
4. Is je voorraadniveau afgestemd op actuele behoefte en rotatie?
5. Heb je grip op de ureninzet en cashconversie van je projectteams?
4. Waardedrijver: Brutomarge

Een sterke brutomarge is het fundament van winstgevendheid. We analyseren waar je marges ontstaan én waar ze verloren gaan binnen je aanbod. Dit geeft richting aan je prijsstrategie, verdienmodel en productmix. Je krijgt zicht op de financiële kern van je onderneming.

1. Weet je per product/dienst exact wat de brutomarge is?
2. Heb je een up-to-date kostprijsberekening per product/dienst?
3. Pas je je prijsstrategie actief aan op basis van marges en marktontwikkelingen?
4. Herken je waar in je aanbod marge weglekt?
5. Wordt marge actief meegenomen in commerciële en operationele keuzes?
5. Waardedrijver: EBITA

EBITA toont hoe effectief jouw keuzes zich vertalen naar rendement. We doorgronden je winst- en verliesrekening en maken het effect van strategische beslissingen zichtbaar. Hierdoor stuur je niet langer op gevoel, maar op resultaat. Dit opent ruimte voor échte rendementsgerichte groei als de basisstrategie voor jouw bedrijf.

1. Kun je duidelijk aangeven waar je winst vandaan komt en hoe die is opgebouwd?
2. Bereken je regelmatig het genormaliseerde resultaat (EBITA)?
3. Weet je hoe strategische beslissingen doorwerken op je winst?
4. Gebruik je de winst- en verliesrekening als sturingsinstrument?
5. Heb je een rendementsdoelstelling gekoppeld aan je bedrijfsstrategie?
6. Waardedrijver: Operationele Efficiëntie

Een efficiënte organisatie is schaalbaar en minder kwetsbaar. We leggen bloot waar processen vastlopen of waar indirecte kosten uit balans zijn. Bottlenecks in sales, ureninvesteringen en productiviteit worden in kaart gebracht. Zo verbeter je niet alleen de brutomarge, maar ook de bedrijfsvoering als geheel. Het meeste waardeverlies krijg je immers door inefficiënt te blijven.

1. Zijn je processen gedocumenteerd en herhaalbaar?
2. Meet je de effectiviteit van indirecte uren (sales, support, management)?
3. Worden knelpunten in de operatie structureel geëvalueerd en opgelost?
4. Is je organisatie schaalbaar zonder extra overhead?
5. Zijn je interne kosten in verhouding tot je omzetgroei?
7. Waardedrijver: Ideale Klant

Niet elke klant draagt bij aan waarde. We brengen in kaart wie jouw meest waardevolle klanten zijn met een unieke scorecard. Dat helpt om gerichter te acquireren en afscheid te nemen waar nodig. Het geeft je inzicht om te voorspellen welke klant weggaat en welke blijft. Je commerciële inspanningen worden hierdoor doelgerichter, winstgevender en vooral leuker.

1. Heb je gedefinieerd wie je ideale klant is?
2. Kun je je klanten segmenteren op waarde en potentieel?
3. Heb je afscheid genomen van klanten die niet bijdragen aan je strategie?
4. Gebruik je klantdata bij het bepalen van sales- en marketingfocus?
5. Kun je voorspellen welke klanten waarschijnlijk vertrekken of doorgroeien?
8. Waardedrijver: Klantinzicht

Sterke groei begint bij begrijpen van de omzet van een klant. Met onze unieke Klant Analyse Matrix analyseren we de belangrijkste klantdata. Van omzetgroei, sectorindeling, contractduur tot de waarde van de relatie. Alles om structurele verbeterpunten te identificeren. Dit leidt tot een concreet inzicht in groeikansen en de basis van de acties voor sales- en marketing.

1. Analyseer je periodiek klantomzet, contractduur en loyaliteit?
2. Gebruik je klantfeedback systematisch om verbeteringen door te voeren?
3. Weet je welke klanten winstgevend zijn en welke niet?
4. Gebruik je klantinzichten in strategische beslissingen?
5. Werk je met overzichtelijke klantdashboards of -rapportages?
9. Waardedrijver: Salesarchitectuur

Een inzichtelijk salesproces is de ruggengraat van voorspelbare omzetgroei. We brengen de structuur van jouw commerciële keten in kaart en analyseren de onderlinge samenhang. Hierdoor ontdek je waar de groei- en verbeterkansen zitten en hoe je sales schaalbaar wordt. Hierdoor creëer je een sterk fundament voor consistente groei.

1. Is je salesproces vastgelegd van lead tot closing?
2. Heb je per stap in de funnel KPI’s en conversiepercentages?
3. Werkt je salesorganisatie met een gestructureerde opvolging en CRM?
4. Worden leads systematisch opgevolgd en gescoord?
5. Is je salesproces schaalbaar zonder directe afhankelijkheid van jou?
10. Waardedrijver: Strategische Exit

We toetsen of jouw onderneming aantrekkelijk en overdraagbaar is voor strategische kopers. Welke exit positie neem je in. We brengen de ideale koper in beeld en hoe je deze bereikt. Strategie formuleren om het bedrijf, los van jou als ondernemer, waardevol te maken. Een strategie gericht op een toekomstbestendige exit.

1. Is je bedrijf overdraagbaar zonder jouw dagelijkse betrokkenheid?
2. Heb je nagedacht over het profiel van een ideale koper?
3. Beschik je over een duidelijke exitstrategie?
4. Is je juridische en operationele structuur helder en verkoopklaar?
5. Kun je aantonen dat je onderneming strategisch interessant is voor kopers?
11. Waardedrijver: Bedrijfswaardering

We bepalen de actuele waarde met onze waarde calculator en analyseren welke groeipaden gevolgd moeten worden om de uiteindelijke factor te verhogen. We bekijken welke stappen jouw bedrijf moet ondernemen om meer waard te worden. Hoger rendement, onafhankelijkheid, meer autonome groei of een buy & buildstrategie. Proactief sturen op waardegroei.

1. Weet je wat je onderneming op dit moment waard is?
2. Ken je de factoren die jouw bedrijfswaarde positief of negatief beïnvloeden?
3. Heb je een plan om gericht te sturen op waardegroei?
4. Gebruik je waardesturing als onderdeel van je strategisch plan?
5. Heb je scenario’s uitgewerkt voor autonome groei of overnames?
12. Waardedrijver: Verkoopklaar

Een bedrijf verkopen begint met verkoop klaar zijn. We beoordelen hoever je staat in het proces en welke elementen versterking nodig hebben, zoals juridische structuur, informatiememorandum en documentbeheer. Zo verklein je risico’s in de due diligence-fase en vergroot je de waarde én slagingskans van je verkoop.

1. Heb je je verkoopdossier (memorandum, cijfers, klantdata) op orde?
2. Kun je snel voldoen aan een due diligence-onderzoek?
3. Is je documentatie (DMS) volledig en goed gestructureerd?
4. Heb je zicht op verbeterpunten die je verkoopwaarde verhogen?
5. Werk je met een stappenplan richting verkoopklaar zijn?
Met het versturen van dit formulieren ga je akkoord met de verwerking van je persoonsgegevens door Bottomlines zoals beschreven in de privacyverklaring.
Use Shift+Tab to go back