Blog

Zo benchmark je de financiële resultaten van jouw bureau

Als bureau-eigenaar wil je natuurlijk weten hoe je presteert. Hoe verhoud je je tot je concurrenten? Creatieve concepten zijn belangrijk, maar financieel gezond zijn is minstens zo essentieel. Zonder financieel inzicht wordt het namelijk lastig om iets te verdienen aan die leuke klant. Of om ruimte te maken voor nieuwe projecten. Benchmarking geeft je een helder beeld van je sterke en zwakke punten. Maar hoe pak je dat aan?

Rentabiliteit: de gamechanger

Wat brengt geld in het laatje en waar lekt het? Dit is niet alleen per tijdsperiode belangrijk. Maar bijvoorbeeld ook per klant, project of werknemer. Rentabiliteit geeft direct inzicht in de winstgevendheid van je bureau. Wil je je winst verhogen? Begin hier.

Een scherpe analyse helpt je knopen door te hakken. Je ziet wat werkt en wat niet. Zo verbeter je de gezondheid van je bureau. Wat heb je aan dit inzicht? Logisch dat je je dit afvraagt. Door deze analyse ontdek je trends en patronen die anders onopgemerkt blijven. Hiermee kun je verliesgevende klanten of projecten tijdig bijsturen. Of zelfs afscheid nemen van opdrachten. Zo maak je ruimte voor projecten die echt waarde toevoegen. Dus, waar wacht je nog op?

Weet je niet waar je moet beginnen? Of heb je hulp nodig bij het in kaart brengen van rentabiliteit? Wij helpen je graag verder. Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op.

Contact

Deze data mag je niet missen

Je weet nu dat rentabiliteit de kern vormt van je financiële analyse. Maar om het hele plaatje te zien, neem je ook de volgende resultaten mee.

1. Omzet

Check de omzetontwikkeling over een bepaalde periode. Een consistente omzetgroei is een teken van een gezond bedrijf. Bekijk de omzet per klant of project. Zo krijg je inzicht in welke opdrachten het meeste bijdragen aan je totale inkomsten.

2. Nacalculatie

Bekijk jij de kosten van je project nog wel eens na afronding? Veel bureau-eigenaren graven niet diep genoeg in hun rentabiliteit. Hierdoor missen ze kansen om te optimaliseren. Een goede nacalculatie per project helpt om inefficiënties op te sporen en processen te verbeteren. Hier kun je de nodige aanpassingen maken. En wie wil er nou onnodige uitgaven? Juist, niemand.

3. Declarabiliteit

Analyseer hoeveel uur declarabel is ten opzichte van de beschikbare uren. Daarbij neem je het gemiddelde uurtarief mee. Dit helpt bij het sturen op productiviteit en het optimaliseren van de prestaties. Het inzicht in declarabiliteit kan ook helpen om te bepalen of je personeel optimaal wordt ingezet en waar verbeteringen mogelijk zijn.

4. Winst

De winst is de bottom line van al jouw harde werk. Voor een bureau is het ideale plaatje een rendement van 15 tot 20% ten opzichte van de omzet. Mocht dat te hoog gegrepen zijn, mik dan op 10 tot 15%.
Als je behoefte hebt aan een betekenisvolle prognose van jouw cashflow, dan ben je bij Bottomlines aan het juiste adres. Met de afhankelijkheid van de betalingen van jouw klanten kan het lastig zijn om een constante cashflow te behouden. Met onze expertise en ons advies zorgen we voor een gezonde cashflow van jouw bureau!

Contact

Tijd voor data jagen

Je weet nu welke resultaten je onder de loep moet nemen. Daarom is het tijd om benchmarkdata te verzamelen! Kijk naar brancheorganisaties en marktrapporten. Of laat Bottomlines je helpen om deze inzichten boven tafel te krijgen. Het doel? Weten waar je staat ten opzichte van de markt.

Met de verzamelde benchmarkdata maak je een grondige vergelijking. Het gaat er niet alleen om te zien waar je staat, maar ook om te analyseren waarom er verschillen zijn. Ligt jouw rentabiliteit bijvoorbeeld lager dan het gemiddelde? Onderzoek dan of dit komt door bijvoorbeeld te hoge kosten, inefficiënties in je processen of een te lage declarabiliteit.

Gebruik data die vergelijkbaar is met bureaus zoals die van jou. Zo krijg je een eerlijk beeld van waar de lat ligt.

Pak die verbeterpunten aan

Tijd voor actie! Zijn de kosten per project aan de hoge kant? Loop je omzetgroei mis doordat je te veel leunt op een paar grote klanten? Pak dit aan. Betrek je team erbij en bespreek wat er beter kan. Soms betekent dat processen omgooien, een nieuwe prijsstrategie proberen of efficiënter werken.

Stel doelen en monitor voortgang

Benchmarking is geen eenmalig trucje. Het is belangrijk om regelmatig je resultaten te blijven monitoren en de voortgang te evalueren. Stel duidelijke, haalbare doelen op basis van je analyses. Plan daarnaast periodieke evaluaties in om te zien of je op koers ligt. Zo weet jij precies hoe de financiële vlag erbij hangt.

Onze experts staan klaar om je te helpen jouw financiële prestaties naar een hoger niveau te tillen. Neem vandaag nog vrijblijvend contact op en ontdek hoe we samen jouw bureau klaarstomen voor de toekomst.

Contact

Deel dit artikel:

4 tips voor het verhogen van de financiële waarde van jouw bedrijf
Hoe ga je om met seizoensgebonden schommelingen van jouw bureau?

Download hier de whitepaper