Op een dashboard heb je in één oogopslag duidelijk hoe het met je bedrijf gaat. In deze visuele weergave staan jouw KPI’s en de belangrijkste informatie voor jouw bedrijf. Hierdoor heb je 24/7 inzicht hoe het ervoor staat. Een dashboard is een visuele spiegel van verschillende data in de vorm van tabellen, diagrammen en grafieken.
Al je bedrijfsdata op één plek
Als ondernemer bezit je vaak meer data dan je denkt. Door alle informatie die jij onbewust hebt verzamelt van je klantgedrag of verkoopmarges kun je informatie ophalen die voor jou van belang kan zijn. Dit kan zowel gestructureerde of ongestructureerde data zijn. Niet alle data die je hebt is bruikbaar. De data uit social media en e-mails is bijvoorbeeld ongestructureerde data, deze is lastiger te tracken. Door de komst van digitalisering is het verzamelen en structureren van je data steeds makkelijker geworden. Door de digitale gegevens aan elkaar te koppelen kan er waardevolle informatie ontstaan. Dit wordt ook wel data analytics genoemd.
Je zou niet de eerste ondernemer zijn die geen overzicht heeft over de data en de analytics ervan. Door een dashboard te ontwikkelen wordt je data echt waardevol. Je hebt namelijk in één oogopslag duidelijk hoe het gaat met je bedrijf. De data wordt namelijk op een visueel dashboard gezet. Zo is het voor iedereen duidelijk hoe het ervoor staat. Doordat jouw data op een makkelijke manier is af te lezen kun jij je weer gaan focussen op wat jij echt leuk vindt: ondernemen.
Proces
Een dashboard is een effectief middel om de resultaten van jouw team en bedrijf te meten. Het invoeren van data op een dashboard is geen simpele taak. Het vereist de nodige vaardigheden. In een dashboard is het daarnaast ook van groot belang om je lange- en korte termijn doelen om te zetten tot meetbare KPI’s. Zo ben je 24/7 op de hoogte van jouw bedrijfsresultaten. Key performance indicators bevatten de volgende voorwaarden:
- Key
KPI’s moeten cruciaal zijn voor jouw bedrijf - DNA gericht
KPI’s moeten aansluiten bij je missie en visie - Beïnvloedbaar
Aan jouw KPI’s moet je duidelijke taken kunnen verbinden - Meetbaar
KPI’s moeten te tracken zijn - Goed beschreven
KPI’s moeten concreet en duidelijk beschreven zijn - Realistisch
KPI’s moeten haalbaar zijn - Draagvlak
KPI’s moeten gedragen worden door je onderneming - Vast te leggen
Je moet je KPI goed vastleggen waardoor je het kunt aflezen - Flexibel
Je KPI’s moet je blijven bijschaven
Inzicht
Door een dashboard krijg je inzicht in je KPI’s. Als eerste stel je lange- en korte termijn doelen op. Deze worden vertaald in operationele doelen. Deze samen zorgen ervoor dat jij je KPI’s kunt halen en daarmee de doelen met je bedrijf bereikt. Doordat je je KPI doelen SMART hebt opgesteld kun je goed meten waar je staat. Hierdoor heb je snel duidelijk welke acties goed gaan en welke acties nog aandacht vereisen. Door constant je KPI’s en dashboard te optimaliseren blijf jij on top of the game als ondernemer doordat je weet waar je staat.
Voordelen
Door je data te visualiseren in een real time dashboard krijg je de meest waardevolle informatie over jouw bedrijf. Doordat je deze informatie deelt met alle lagen in je bedrijf ontstaan er veel grote voordelen voor jou en je team. Voordelen van dit inzicht zijn:
- Draagvlak creëren gaat beter;
- Het sneller behalen van doelen;
- Je ziet trends aankomen;
- Strak tracken van KPI’s;
- Je maakt data onderbouwde keuzes;
- Hogere betrokkenheid van team;
- Sneller inspelen op veranderingen in je bedrijf;
- Meer focus op belangrijke zaken.
Kun jij niet wachten om jouw bedrijfsdata overzichtelijk te maken? Neem nu contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.