Wanneer jouw onderneming groeit moet je ook intern opschalen. Door een juiste verhouding tussen personeel en groei zorg je voor blij personeel dat niet omkomt in werk en bewaak je kwaliteit van je product of dienst.
Soms voelt het toch wat onzeker aan om nieuwe mensen in dienst te nemen. Hoe weet je als ondernemer nu zeker dat dit het beste moment is om iemand aan te nemen?
Om dit te meten kun je gebruik maken van de LER-methode. LER staat voor Labor Efficiency Ratio. Dit is een methode welke uitrekent of je ruimte hebt om nieuwe medewerkers aan te nemen, dit gebeurd aan de hand van jouw persoonlijke financiële cijfers.
De LER-methode is een KPI die de verhouding uitrekent tussen je personeelskosten en je bruto marge. De beste situatie hierin is dat je 2 euro brutowinst verdient en hierin 1 euro aan personeelskosten kwijt bent. Als je 1 euro brutowinst hebt en 1 euro personeelskosten betekent dit dat je onderaan de streep geen geld overhoudt. Dit is dus het signaal dat je geen personeel moet aannemen.
Je kunt de LER uitrekenen door brutomarge te delen door de loonkosten van je medewerkers. Dat ziet er als volgt uit:
Bruto marge / loonkosten medewerkers = LER
Bruto marge:
Gefactureerde omzet – directe inkoopkosten. Stel: je bent een marketingbureau, dan valt de inkoop van advertenties onder directe inkoopkosten.
Loonkosten medewerkers:
Directe salariskosten van de werknemers waaronder maandloon en vakantiegeld. Dit is exclusief de secundaire voorwaarden (mobiele telefoon, bonus, 13e maand).
Voorbeeld marketingbureau:
Omzet: € 20.000.000
Kosten inkoop: € 2.000.000
Bruto marge: € 18.000.000
Kosten van werknemers zijn: € 4.500.000
18.000.000 / 4.500.000 = 4
Wat kun je met dit getal?
LER = 1
Je werknemers leveren niets op, ze kosten je zelfs geld.
LER = ongeveer 1
Je verdient geen geld, je medewerkers leveren geen geld op.
LER = 2
Je verdient geld tegenover het werk dat je verzet.
LER = tussen 3 en 5
Tussen 3 en 5 is er een ideale balans tussen wat je verdient en de druk die je medewerkers voelen.
LER = 5
Je medewerkers staan onder hoge druk, neem iemand aan om de druk te verlagen en de balans terug te krijgen.
Door met regelmaat jouw LER te meten kom je erachter wat de ‘norm’ is binnen jouw onderneming. De LER verschilt namelijk per branche en onderneming, bovenstaande waardes hoeven dus niet voor jouw onderneming op te gaan.
Nieuw personeel aannemen; ja of nee?
Zoals je misschien al begreep is het beste moment om nieuw personeel aan te nemen rond een LER van 4,0. Ook al geven je medewerkers aan bij een LER van 3,0 vol te zitten is ons advies om geen nieuw personeel aan te nemen. Hierdoor verslechtert namelijk je LER.
Het kan waardevol zijn om de LER met je team te delen, dit kan hen motiveren om de LER te verhogen waardoor er wél ruimte ontstaat voor een extra teamlid. Door dit soort waardevolle informatie te delen zorg je voor draagvlak binnen je team en kan je team de keuzes die jij maakt beter begrijpen en waarderen.
Labor Efficiency Ratio verbeteren
Wanneer je meer mensen wilt aannemen moet je LER omhoog. Je LER verbeteren kan onder andere door de volgende dingen te doen:
- Processen verbeteren
Minder fouten in jouw processen betekent minder problemen, wat inhoud dat je minder tijd kwijt bent met taken. Neem jouw processen eens kritisch onder de loep. Doe jij de dingen op de snelste en meest makkelijke manier?
- Processen automatiseren
Zijn er processen in jouw onderneming die vervangen kunnen worden door een tool of geautomatiseerd kunnen worden? Dit kan namelijk tijd en daardoor geld schelen.
- Efficiënt werken training
Door een training time management leer jij jouw team hoe zij dagelijks productief en efficiënt kunnen werken. Naast dat het voor motivatie zorgt zullen ze hun dag beter kunnen indelen en minder stress ervaren.
- Motiveer je personeel
Door je medewerkers dagelijks te motiveren heb je een team dat harder werkt. Je team motiveren kun je doen door hen te belonen voor het harde werk dat ze verzetten voor jouw bedrijf.
- Goed personeel
Door een team dat net zo hard werkt als dat jij dat doet voor je onderneming heb je minder gedoe, meer productiviteit en zal je LER verhogen.
- Perfecte klanten bedienen
Door alleen aan klanten te verkopen die perfect bij jou en je onderneming passen heb je minder gedoe omdat zij jouw onderneming begrijpen. Je zult een duurzame relatie opbouwen en de juiste prijs kunnen vragen voor de producten die je verkoopt.
Waarom meten?
LER meten heeft verschillende voordelen. Wij hebben ze voor jou op een rijtje gezet:
- Je bedrijf beter begrijpen
Door je LER te meten krijg je inzicht in jouw onderneming en de flows die het jaarlijks heeft op het gebied van verdiensten t.o.v. personeel.
- Trends
Door de LER kun je trends herkennen die bijvoorbeeld jaarlijks terugkomen, door de LER kun je hierop inspelen en pieken en dalen voorkomen.
Verder kun je de LER ook nog per dienst, team, of vestiging inzetten zodat je kunt meten hoe het per segment eruit ziet.
Wil jij dagelijks kunnen sturen op je (financiële) data zodat jij kunt groeien op de juiste manier? Plan nu hier een vrijblijvend gesprek in met een van onze financials en kom erachter welke stappen jij kunt zetten.