Vroeg of laat benader jij met je scale-up wellicht een investeerder. In deze situatie is het essentieel om financieel goed beslagen ten ijs te komen, maar hoe kom je tot de juiste bedrijfswaardering?
Waarom een bedrijfswaardering?
Het is niet gek dat bij een verkoop van een onderneming een bedrijfswaardering noodzakelijk is. Jij wil immers wanneer je je onderneming verkoopt graag een waarde indicatie hebben zodat je weet wat je verkoopt. Echter is het niet altijd vanzelfsprekend om je onderneming te laten waarderen wanneer een verkoop aan de orde is. Toch is dit wel verstandig om uit te voeren. Zo zijn er diverse stakeholders, zoals jij als ondernemer, een strateeg of het management die inzicht willen in de (waarde)ontwikkeling. Soms kan ziekte of overlijden ook een directe aanleiding zijn om de onderneming te laten waarderen.
Wat houd een bedrijfswaardering in?
Een bedrijfswaardering houdt in dat een professional in bedrijfswaardering de economische waarde van je onderneming gaat bepalen. De meest zuivere vorm om dit te doen is aan de hand van het bepalen van je vrije geldstromen in de komende jaren. Door deze (toekomstige) geldstromen constant te maken naar het heden stelt een professional de waarde van je onderneming vast.
De vijf belangrijke redenen om een bedrijfswaardering uit te voeren
Een waardering bij verkoop van je onderneming
Een van de meest voorkomende redenen om je onderneming te laten waarderen is wanneer je je onderneming graag wilt verkopen. Ook wanneer er sprake is van bedrijfsopvolging binnen een familiebedrijf kan het nodig zijn om een waarde-indicatie op te stellen. Juridische geschillen of fiscale kwesties zijn ook veel voorkomende redenen voor een bedrijfswaardering.
Een waardering bij het ophalen van een financiering
Als ondernemer kan jij ook beslissen om een bedrijfswaardering te laten uitvoeren om deze te gebruiken als je een risicodragend vermogen hebt of graag een financiering wilt ophalen. In feite verkoop je dan een aandelenbelang. Door middel van een bedrijfswaardering kan jij als ondernemer bepalen hoeveel van je aandelen je graag wilt verkopen om een x bedrag voor je aandelen te ontvangen.
Een waardering om de waardedrijvers van je onderneming te identificeren
Een groot deel van je bedrijf worden bepaald door de value drivers. Jij als ondernemer wil deze natuurlijk maximaliseren. Een bedrijfswaardering kan jou hierbij helpen om de belangrijkste value drivers te realiseren voor jouw onderneming. Met als doel hierop in te spelen en een hoger rendement en verkoopwaarde te behalen.
Een waardering om de kansen in de toekomst in te schatten
Historische resultaten van je onderneming spreken een geïnteresseerde koper niet echt aan. Een koper kijkt juist naar de kansen die er liggen in de toekomst. Daarom zul je juist vooruit moeten kijken als je een bedrijfswaardering wil laten opmaken. Verdieping in de marktontwikkeling, concurrenten en (reële) prognoses zullen opgesteld moeten worden.
Een waardering om de ontwikkeling inzichtelijk te maken
Als laatste is het belangrijk om te weten dat een bedrijfswaardering jaarlijks kan worden bijgeschaafd. Zo kan jij als ondernemer de ontwikkelingen over de jaren goed volgen en tijdig werken aan een exit.
Wil jij graag weten hoeveel jouw onderneming waard is? Kom erachter met onze bedrijfswaardering! Neem nu contact met ons op en plan een vrijblijvend gesprek in!