Blog, Scale-up, Tips

Hoe weet jij nu wat de waarde van jouw bedrijf is?

Als een gedreven ondernemer ben je natuurlijk nieuwsgierig wat jouw bedrijf op enig moment waard is. Dit wordt zelfs een noodzaak wanneer je besluit om over te gaan tot een vrijwillige of gedwongen exit. Maar ook investeerders willen dit heel graag van je weten voordat ze besluiten in jouw bedrijf te gaan investeren. Belangrijk genoeg dus om hier eens even kort bij stil te staan.

Ben je een startup of bevindt jouw bedrijf zich nog in een vroege groeifase, dan is het erg lastig om de exacte waarde van je bedrijf te bepalen. Dit komt omdat er vaak nog onvoldoende (historische) cijfers beschikbaar zijn. Bestaat jouw bedrijf echter al wat langer, dan kun je op verschillende manieren een gerichte waarde vaststellen. Hoe dit werkt en wat de 4 meest gangbare methoden zijn, laten we je nu zien.

EBITDA Multiple methode
EBITDA is een maatstaf die de operationele winsten van jouw onderneming weergeeft. De EBITDA wordt vermenigvuldigd met een multiplier (multiple) die in de basis is vastgesteld voor het type bedrijf en de markt waarin jouw bedrijf actief is. Deze multiplier kan variëren van 3 tot 20, maar zal voor MKB-bedrijven over het algemeen kleiner dan 10 zijn.

Van groei naar waarde
Daar de EBITDA een uitkomst is van een berekening is de multiplier een getal die je best wel kunt beïnvloeden of beter gezegd kunt verhogen. De hoogte wordt bepaald door de waarde van een aantal zaken: Hoe goed is jouw propositie, hoe strak is jouw proces, hoe goed is jouw team of mensen die die jouw bedrijf ‘runnen’ en als laatste: staat er een solide schaalbaar financieel huis, dat meteen waarde creëert voor nu en in de toekomst.

Lees hier hoe wij je kunnen helpen van groei naar waarde

 

3 andere gangbare manieren om je bedrijf te waarderen

  • Discounted Cash Flow methode
    Dit is een bekende en veelgebruikte methode die wordt toegepast bij participaties en overnames. Deze methode is gebaseerd op prognoses van de toekomstige vrije kasstromen van jouw bedrijf. Deze worden met een discount rate verdisconteerd tot een huidige waarde. Hoe hoger de discount rate, des te hoger zijn de risico’s van het project.
  • Revenue Multiple methode
    De Revenue Multiple methodewordt gebruikt wanneer jouw bedrijf verlieslatend is maar wel een interessante omzetontwikkeling heeft. Deze methode wordt vaak in aanvulling gebruikt op methoden zoals de EBITDA multiple methode.
  • Book Value methode
    De Book Value methodeis redelijk eenvoudig maar wordt het minst gebruikt. In sommige gevallen is het echter een hele bruikbare methode waarbij de boekwaarde van het eigen vermogen van een onderneming vermenigvuldigd wordt met een multiple. Deze multiple varieert doorgaans van 1 tot 5 en wordt bepaald op basis van sector onderzoek en waarderingen van vergelijkbare bedrijven.

Mocht je willen weten hoe wij je helpen jouw groei te versnellen en de waarde van jouw bedrijf verhogen,  neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op!

Deel dit artikel:

Hoe bouw jij met de juiste mensen het perfecte team voor jouw scale-up?
Don’t Sink Before You Can Swim! 3 cruciale zaken om als ondernemer zwarte cijfers te noteren.

Download hier de whitepaper