Door: Bram Agten
Het is een cliché: een bedrijf doen groeien gaat gepaard met groeipijnen. Hoezo dan? Van ons eigen lichaam herinneren we ons allemaal wel de pijntjes in spieren en gewrichten bij het opgroeien, maar een bedrijf heeft toch geen ledematen?
Of toch? Net als ons lichaam heeft een bedrijf vitale organen en ledematen die zich mee moeten ontwikkelen wil het bedrijf de weg naar de volwassenheid succesvol afleggen. Vanzelfsprekend heb ik het over de mensen die er werken en de tools en vaardigheden waarop zij beroep kunnen doen. Natuurlijk ook de bestuurders zelf.
Het leren delegeren, het maken van de juiste keuzes in mensen die je aan boord haalt en het doordacht investeren in de software die je binnenhaalt: het zijn allemaal beslissingen die bepalen of je zal groeien of krimpen. Ik wenste wel eens dat ik mijn vrienden van Bottomlines eerder was tegengekomen. Het inzicht dat zij zo helder kunnen meegeven in concrete stappen, maken dat ik mij veel veiliger voel in de groei van mijn bedrijf.
Maar er is nog iets. Ik voel dagelijks aan den lijve kleine pijntjes van een andere orde. Zo zijn er de beloftes die je niet tijdig kan waarmaken, deadlines die je niet haalt en afspraken die verplaatst moeten worden. Dat is niet fijn. De waan van de dag die het overneemt van de goede voornemens en plannen die je nog maar net gemaakt had. Dat is niet fijn. Het teleurstellen van mensen waar je mee samen werkt, ook al gaat het om een bagatel. Dat is niet fijn.
Al te vaak duw je dat weg. Al te vaak raas je maar door en steek je nog een tandje bij om dat niet meer te laten gebeuren en tóch gebeurt het. En dan komt de rationalisering: ‘je kan geen omelet bakken zonder eieren te breken’, ‘shit happens’ of ‘hoort erbij’… Maar klopt dat wel? Als ik kijk naar hoe Berend en Martijn (oprichters en bestuurders van Bottomlines) elke keer opnieuw een helder traject neerleggen, een concreet stappenplan en duidelijke deadlines stellen, dan denk ik: ‘Zo kan het dus ook’. En zo zou het ook moeten gaan.
En dan nog dit: ik heb zonet geleerd dat de mensen die het je moeilijk maken, heel vaak je beste vrienden blijken te zijn. Iemand die zijn frustratie en teleurstelling laat horen omdat je weer eens een afspraak annuleert, die houdt je een spiegel voor. Die eigenlijk zegt: ‘Dit is niet fijn, maar ik laat het je weten zodat je ervan kunt leren en we de volgende keer wel lekker kunnen afspreken.’
Dat is waardevol en toont meteen het fundamentele van de visie van Bottomlines: niet elke boodschap is prettig, maar elke boodschap van Bottomlines biedt inzicht. Een inzicht dat je in staat stelt om grip te krijgen op het moordende tempo van het zakendoen en controle te verwerven in je bedrijf. Dat is het recept om gezond te groeien en dat komt recht uit de keuken van Bottomlines.
Dus, Berend en Martijn, mijn oprechte excuses voor het annuleren van onze afspraak afgelopen vrijdag. En dank voor de feedback, ik doe er iets mee!