Blog

Dealen met de groeiparadox

‘Summertime, when the living is easy…’ of ‘Dealen met de groeiparadox’

Op het moment dat ik schrijf is het bijna Juli, en het is stralend zonnig weer buiten. Heerlijk!! ‘Summertime, when the living is easy’….weet je meteen in wat voor sfeer ik momenteel zit. De vakantie staat voor velen weer voor de deur of is al begonnen. Fijne vakantie zou ik zeggen. Ik moet nog even wachten. Geeft niet. Vandaag heb ik al het vakantiegevoel. En misschien heb jij het ook al. Heerlijke relaxte dagen op een hagelwit strand met je surfboard en gezin binnen handbereik of op het kleine Italiaanse pleintje met een geurige verse espresso of cappuccino met een lekkere cantuccini erbij.

Toch is de vakantie voor veel mensen niet echt ‘easy’. Ik las dat recentelijk nog in de column van Thijs Launspach in het Brabants Dagblad ‘Zorgeloze vakantie’. Hij is Psycholoog, stress expert en auteur van het boek ‘Fokking Druk’. ‘De vakantie is de hele dag dingetjes regelen en onderhandelen met je gezin. Op reis moet je jij je aanpassen aan andere omstandigheden. De simpelste dingen (waar ga je eten, waar slaap je) behoeven een plan’. Aha. Zo herkenbaar. Als je een relatief groot gezin hebt (wij zijn met z’n zessen) is dit op vakantie één van de belangrijkste dingen, wat mij betreft. Dit probleem komt niet van de één op de andere dag maar ontstaat gedurende de jaren geleidelijk, als de kinderen wat ouder worden en mee willen beslissen.

Zo is het met een groeiend bedrijf niet veel anders. Het is natuurlijk geweldig om aan het roer te staan van een snel groeiend bedrijf. En als het dan ook nog zichtbaar is voor de buitenwereld en als je dan ook echt mee doet met de grote jongens, is dat een fantastisch gevoel. Hoe groter je bedrijf, hoe gemakkelijker alles zou moeten worden. Maar waarom is dat dan niet zo? Alles wordt alleen maar moeilijker en ingewikkelder. Je wordt al moe van iedere medewerker die je aanneemt, van iedere nieuwe klant die je binnenhaalt. Je maakt steeds meer uren, je omzet groeit lekker mee, maar toch.

Dit fenomeen heet de groeiparadox. Je denkt dat alles makkelijker wordt als je bedrijf groeit maar toch is het niet zo. Hoe ga je om met de groeiparadox? Het antwoord hierop is vrij simpel. Je moet met deze complexiteit zien te dealen. Overwinnen dus.

Denk nog maar eens terug aan de tijd dat je bedrijf of je gezin nog slechts bestond uit jezelf en een medeoprichter of partner en dat je bedrijfsplan nog op een achterkant van een bierviltje paste. Of dat je lekker onbevangen met z’n tweetjes gewoon simpel naar het strand ging met alleen een handdoek en zonnebrand. Hoe meer mensen erbij komen hoe complexer het wordt. Als je in je team van 3 naar 4 personen gaat, groeit het team met 33 procent echter de complexiteitsgraad groeit exponentieel naar 400 procent! Wow!

Nu kun je, wat mij betreft, op twee manieren echte groei realiseren. Aan de ene kant zorgen voor een goede propositie, een strak proces, gedreven en goede mensen en een stevig financieel fundament. En aan de andere kant de drie fundamentele groeiobstakels wegnemen.

De obstakels waar je mee moet zien te ‘dealen’ zijn:

Leiderschap: In staat zijn om echt te delegeren en vooruit te kijken (met een plan).

Een schaalbare infrastructuur: Stel je het eens visueel voor. Je gaat ineens van 2 naar 50 medewerkers. Dat is een bus 50 personen, die voor jouw bedrijf stopt. Die stappen allemaal jouw kantoor binnen en willen uiteraard allemaal bij jou aan de vergadertafel zitten en mee beslissen over allerlei zaken. Dat gaat natuurlijk niet. Je moet zowel fysiek als organisatorisch systemen en structuren hebben. En als laatste marketing in combinatie met finance: Je moet in staat zijn om nieuwe relaties (zowel klanten als nieuw talent voor jouw bedrijf) aan jouw bedrijf te binden, maar ook de ontstane concurrentiedruk en complexe operatie (omzet groeit, maar winst blijft achter) structureel het hoofd te bieden.

Als je deze groeiobstakels uit de weg neemt en invult, krijg je weer vrijheid om te ondernemen en krijg je weer de wind in de rug, net als met surfen. Velen realiseren zich het niet direct, maar met windsurfen heb je altijd de wind in de rug. Waarschijnlijk is dat de reden dat ik het al meer dan 40 jaar doe ;-). Het is alleen lastig om dit tijdens de vakantie vast in te plannen, omdat je er natuurlijk wel wind voor nodig hebt. Maar als je deze voorwaarde in je plan verwerkt en je deelt het met je gezin, en ze surfen lekker allemaal mee, komt het vast wel goed.

Fijne vakantie!

Berend Bouwmeester –  Co-Founder Bottomlines

 

Deel dit artikel:

Scaling Up Checklist ✅
“Werk aan je bedrijf en niet in je bedrijf”

Download hier de whitepaper