Blog

Omzetgroei lukt nog wel, geld verdienen is andere koek

Door: Martijn Kerkhof

“Wat een week was dit weer. Ik sta in de dagelijkse file voor Raamsdonkveer op weg naar huis. Een mooi moment om even de week te evalueren in mijn gedachten. Nieuwe medewerker ingewerkt, nieuwe zaken in gang gezet en met een aantal klanten weer een paar goede groei sessies gehad. Daar krijg je toch veel energie van en het mooie is dat je altijd weer iets van elkaar leert. En die “learnings” kun je dan weer mooi meenemen in gesprekken voor de komende tijd.

Vermogen opbouwen
Ineens gaat mijn telefoon: Kees, ondernemer pur sang die nog eens terugkomt op een opmerking die ik heb gemaakt tijdens een sessie. ‘Martijn, je hebt me al eerder voorspeld dat ik dit ging vragen en inderdaad, ik ben op het punt gekomen: Ik wil vermogen gaan opbouwen, maar hoe hard ik ook werk; het schiet niet op.’

Door de miljoen omzetgrens heen
Ik kom het veel tegen. Veel ondernemers lopen tegen een onzichtbare muur. Omzet groei lukt vaak nog wel, maar om ook meer resultaat over te houden is lastig. Groeien kost veel geld. Het vervelende is dat het niet gelijk te achterhalen is waar het aan ligt. Je bent al door de miljoen euro omzetgrens heen (whoa!) en je inkomen is na een aantal jaren heel hard werk eindelijk op een aardig niveau beland. De afgelopen jaren is je omzet hard doorgegroeid, maar je resultaat niet. Het blijft achter en sommige maanden zie je zelfs verlies in de cijfers.

Meer personeel, meer klanten, steeds minder tijd…
Je krijgt er de vinger niet goed achter. Meer personeel en meer klanten die vanzelfsprekend ook meer vragen van jouw bedrijf. Leuk, maar het kost wel veel tijd. En het vervelende is dat het zich niet vertaald in meer geld op jouw bankrekening. Veel ondernemers vinden het lastig om de oorzaak van dit fenomeen te achterhalen. Uit ervaring weet ik dat het aanwijzen van oorzaken moeilijk is. Dit heeft te maken met het feit dat dergelijke patronen heel langzaam je bedrijf binnensluipen. Het is niet iets wat je van de ene op de andere dag ineens ervaart.

Wat is er aan de hand?
Het herkennen van deze patronen is één, het erkennen is een tweede hobbel voor veel ondernemers. Zij vinden het lastig om de problemen waar ze mee worstelen bespreekbaar te maken. En met wie bespreek je dit dan? Als die tweede hobbel is genomen komt de grootste berg. Hoe kom je over die berg heen?

Het is een herkenbaar probleem, waar je iets aan kunt doen
Wij helpen veel ondernemers met deze uitdaging. Wij herkennen deze patronen als geen ander, omdat we vaker met het bijltje hebben gehakt. Hoe vervelend is het als je jouw beloftes niet kunt waarmaken? Klanten raken teleurgesteld en je moet misschien wel medewerkers laten gaan. Oef, gezichtsverlies.

Wij denken dat het anders kan. Met elke ondernemer die we helpen, helpen we indirect ook een schil van klanten en medewerkers rondom die ondernemer. Dat is de reden dat we destijds Bottomlines zijn begonnen. Het ‘een beetje beter maken’.

Data vertalen in inzicht
Ik neem Kees mee in onze aanpak die we specifiek voor deze vraag hebben gemaakt. Het begint met inzicht in een aantalkerncijfers. Gedegen data-analyse, dus. Door analyses van meerdere kanten te bekijken kunnen we bepalen waar de grootste winst te behalen is. We gebruiken daarvoor door ons ontwikkelde dashboards gekoppeld aan de kernsystemen van het bedrijf. Geen dashboards om dashboards te hebben, maar écht inzicht waaruit we concrete verbeteringen halen.

In een paar weken je resultaat blijvend verbeteren
Zo krijgen onze analisten inzicht in de efficiency van de medewerkers, maar ook in de winstgevendheid van projecten. Anders dan reguliere projectmanagement tools gaan wij verder om de noodzakelijke datapunten bij elkaar te leggen en zo de juiste conclusies te kunnen nemen. Vervolgens helpen we deze conclusies in duidelijke taal uit te leggen aan de ondernemer en zetten we steeds een stap voorwaarts om het resultaat te vergroten. Dit zijn vaak korte sprints van een aantal weken en daarmee kunnen we al vaak het resultaat verbeteren. Verder leren we je hoe je zelf ook inzicht uit de dashboards kunt halen.

‘Inzicht als een service’
Nou hoe klinkt dat, Kees? – ‘Moeilijk, maar wel interessant. Dus als ik het goed begrijp gaan we dan samen verbeteren?’ Inderdaad Kees, Inzicht als een Service. – ‘Nou wanneer kom je langs om eens wat meer te laten zien?’ Komt goed Kees, zullen we een online call doen? Inmiddels rijd ik de straat in en ben weer thuis. Op naar het weekend!”

Deel dit artikel:

Dé 6 boeken die elke ondernemer moet lezen!
Business Control voor groeibedrijven

Download hier de whitepaper