Blog, Educational Series

De kracht van een dashboard

Een dashboard is een visuele weergave van de belangrijkste informatie welke noodzakelijk is voor het realiseren van de doelen. Deze informatie wordt gepresenteerd op een dashboard. Zo heb jij en je team in één oogopslag duidelijk hoe het met je bedrijf gaat. Op deze manier kun je sneller inspelen op dingen die wat meer aandacht vergen. Deze informatie op het dashboard wordt vertaald door verschillende KPI’s. Dit zijn de operationele doelen van jouw bedrijf. 

Less is more

In een dashboard moet je in één oogopslag kunnen zien hoe het ervoor staat. Ook hier geldt net als bij de KPI’s; less is more. Als je teveel informatie op je dashboard wilt delen raak je het overzicht kwijt en verlies je de juiste focus. Hoe minder erop staat hoe groter de kans is dat het dashboard echt wordt gebruikt door je medewerkers. 

De meeste mensen lezen van links naar rechts en van boven naar beneden. Plaats dus de belangrijkste informatie linksboven. Dit is de hoek die als eerste door de gebruiker bekeken wordt. 

Jouw doelen verwezenlijken

Bij Bottomlines maken wij voor verschillende klanten dashboards. Samen stellen wij de belangrijkste KPI’s op. Wij vinden het namelijk belangrijk om KPI’s op te stellen die wel werken. Deze KPI’s worden vertaald in een dashboard. Hierdoor heb jij 24/7 inzicht in bijvoorbeeld je inkoop- en verkoopproces. Ook kun je inzicht krijgen in je marge’s, conversies en bedrijfsgroei. Elk bedrijf heeft weer andere doelen, vandaar dat elk dashboard er anders uitziet. 

Doordat je een visuele weergave van je doelen hebt kun je snel zien wat er goed gaat en wat nog verbetering nodig heeft. Zo kun je problemen op tijd herkennen en hierop inspelen. 

Dashboard met KPI's

Waarom is het belangrijk om een dashboard te hebben

  1. Klant en bedrijf staan beter met elkaar in contact: je krijgt inzicht in het gedrag van de klant. Hier kun je op de juiste manier op inspelen. Dit gedrag wordt in kaart gebracht met een online dashboard. 
  2. Problemen voor zijn: als je een product of dienst verkoopt heb je vaak verschillende afdelingen die samenwerken. Via het dashboard en je KPI’s kun je zien waar de verbeteringen en krachten zitten van het proces. Door hierop in te spelen kan je resultaatgerichter werken waardoor je een bedrijf groei doormaakt.  
  3. Kansen vroegtijdig zien: door veranderingen in je data kun je inspelen op kansen en daardoor ben jij de markt altijd één stap voor. 
  4. Draagvlak creëren: De impact van sommige taken of banen zijn niet altijd even goed zichtbaar. Door een dashboard krijgen je medewerkers inzicht hoe belangrijk een bepaalde taak is. Zo kun je iedereen in het team meenemen met de juiste intenties.  

Wat zijn de voordelen van een dashboard?

De voordelen op een rijtje: 

  1. Visualisaties van je resultaten
  2. Je kan het overal bekijken, op je laptop, telefoon en tablet. 
  3. 24/7 op de hoogte van jouw bedrijfsresultaten 
  4. Meer inzicht in je bedrijfsdoelen door de juiste focus. 

Wil jij meer weten over wat Bottomlines voor jou kan betekenen? Klik snel hier en neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Deel dit artikel:

Hoeveel is je scale-up waard?
Waarom groeit jouw bedrijf door een dashboard?

Download hier de whitepaper