Blog

De 5 belangrijkste financiële KPI’s voor iedere MKB’er

Om jouw bedrijf goed te kunnen leiden, moet je precies weten hoe de financiele vlag erbij hangt. Key Performance Indicators, de variabelen waarmee je het succes van een onderneming, bedrijf of product meet, zijn hierbij onmisbaar. We geven je hieronder de 5 belangrijkste KPI’s voor iedere commerciële organisatie.

1. Omzet

Uiteraard begint alles met het boeken van omzet. Je wil scherp op je netvlies hebben hoeveel jouw organisatie verkoopt, welke producten of diensten dat zijn. Geld verdienen is de bottom line van (bijna) ieder bedrijf. En de beste manier om te meten of je als bedrijf meer of minder geld aan het verdienen bent, is het meten van je omzet. Stijgt je omzet, dan is dit een indicator dat je bedrijf aan het groeien is; je hebt dan immers (voor) meer verkocht.

2. Winst

Leuk, al die omzet, maar belangrijker nog is wat er na aftrek van alle kosten overblijft. Zonder winst heeft een commerciële organisatie natuurlijk geen bestaansrecht. Bovendien wil je weten wat het verschil is tussen de inkoop- en verkoopprijs van jouw producten of diensten. Dat noemen we de brutowinstmarge. Producten of diensten met een lage brutowinstmarge kosten eigenlijk te veel in vergelijking met wat ze opbrengen. Daarnaast wil je nauwkeurig bijhouden war de nettowinstmarge is: hoeveel winst iedere euro omzet oplevert. Als die namelijk laag is, betekent het dat je kwetsbaar bent. Dan kunnen kleine kostenstijgingen immers zorgen voor een drastische winstdaling. Marges kun je verhogen door de verkopen op te drijven, de kosten te verlagen of uw prijzen te verhogen. De effecten van maatregelen wil je scherp kunnen bijhouden.

3. Salesfunnel

Noem het de ‘pipeline’, noem het de verwachte omzet of de salesfunnel. Je moet hoe dan ook inzichtelijk hebben wat de omzetverwachtingen zijn voor de komende periode. Je wil weten wat de kans is dat een prospect een klant wordt, welke producten of diensten er dan worden verkocht en hoe groot de omzet dan zou zijn. Niet alleen weet je dan of er voldoende aandacht aan sales wordt besteed, je weet ook of de goede (winstgevende!) producten of diensten verkocht wordt en jouw bedrijf een goede of krappe periode tegemoet gaat. Als jouw bedrijf goed kan inschatten hoe groot de kans is dat een salestraject slaagt en de waarde van de deal helder is, kun je door een simpele berekening voorspellen wat de omzet in de toekomst gaat doen. Begin dus vandaag nog met het bijhouden van het slagingspercentage van verkooptrajecten.

4. Return on investment (ROI)

De kosten gaat vrijwel altijd voor de baten uit. Zonder geld uitgeven, kan ook jouw bedrijf geen geld verdienen. Uiteraard wil je wel weten of bestedingen renderen. Of ze meer opleveren dan ze kosten. Met de ROI kun je het rendement op investeringen meten. Door te begrijpen waar je de ROI kunt optimaliseren weet je in welke gedeelten of diensten van het bedrijf je het beste kunt investeren. Het rendement op een investering bereken je door de opbrengst te delen door de investeringen. Een mooi voorbeeld zijn marketinguitgaven: levert die dure campagne meer op dat hij kost? Geen moeilijke berekening dus, maar absoluut key als je verstandig wil ondernemen.

5. Cash

Een andere belangrijke KPI voor bedrijven is de cashpositie. Hoeveel cash is er aanwezig binnen de organisatie? Dit is een belangrijk gegeven om in de gaten te houden. Het bepaalt namelijk hoe stabiel je bedrijf is om bepaalde onvoorziene omstandigheden te overbruggen. Hoe lager de cashpositie is, hoe lastiger dit zal zijn. Er moeten dan andere, meer omvangrijke maatregelen genomen worden. Door daarnaast te monitoren hoe snel uitgaven in de business resulteren in extra inkomsten via verkopen kun je de liquiditeit optimaliseren en ervoor zorgen dat er voldoende reserves zijn wanneer je deze nodig hebt. Het te laat betalen van rekeningen gaat namelijk vaak gepaard met extra kosten die de winstgevendheid drukken. De cash conversion cycle wordt gemeten in het aantal dagen. Een kortere cash conversion cycle betekent een grotere liquiditeit en daarmee minder noodzaak voor dure bankkredieten.

Hulp nodig?

Heeft jouw onderneming deze KPI’s niet alleen helder op het netvlies staan, maar ook inzichtelijk? Mooi! Zo niet, plan dan een vrijblijvende afspraak in en we bespreken hoe we jouw snel kunnen helpen aan het benodigde inzicht.

 

Deel dit artikel:

5 goede ondernemersvoornemens voor een vliegende start van 2023
5 redenen waarom winst maken begint met financieel inzicht

Download hier de whitepaper